תכניות התערבות

תוכנית רובוט דבורה

התוכנית הועברה בשנת תשע"ח לילדים בגיל 5-6 הלומדים בגנים עם עיכובים התפתחותיים.

מטרת התוכנית פיתוח תפיסה מרחבית ושפה מרחבית על ידי תכנות רובוט-דבורה.

במהלך שמונה מפגשים  למדו הילדים לתכנת את רובוט הדבורה ולהניעו על פני משטחים שונים . הם פיתחו יכולות תפיסה מרחבית ושפה מרחבית (למעלה למטה ימין ושמאל) במקביל להעשרת אוצר מילים בתחומי דעת שונים בתחום ההנדסה (צורות גיאומטריות )  ושפה ( חנויות, כלי רכב,שמות עצם שונים, תארים ובניית משפט פשוט).

יכולות השפה והתפיסה המרחבית של הילדים אשר נבדקו לפני ואחרי הפעילות במכון, קודמו באופן משמעותי.

 
 

שיפור קשר עין בקרב ילדים עם אוטיזם

במסגרת הפעילות במכון  בשנת תשע"ח ותשע"ט  הופעלה תוכנה שפותחה לאחרונה  במטרה לשפר את מיקוד המבט וקשר עין של ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה (IQ מעל 70) בגילאי 5-8, הלומדים בגן/כיתה תקשורתית או משולבים במסגרת רגילה.  

התכנית כללה  למידה פעילה, חווייתית ומהנה בנושא זה, באמצעות משחקי אנימציה ממוחשבים מעולם הילד. במהלך הפעילות , הילדים השתתפו בשש פגישות פרטניות פעמיים בשבוע, שהתקיימו בגן/ביה"ס, כ-20 ד' כל אחת. את הפגישות העבירו סטודנטים לתואר שני בחינוך מיוחד מאוניברסיטת בר אילן

צמצום שגיאות כתיב בקרב תלמידים עם לקות למידה

כחלק מפעילות המכון המכון לטכנולוגיות בחינוך המיוחד, הפועל בביה"ס לחינוך באוניברסיטת בר אילן, הופעלה העביר בשנת תשע"ח ותשע"ט  תכנית התערבות משולבת טכנולוגיה במטרה להפחית שגיאות כתיב בקרב ילדים של ילדים בכיתות ג-ד מבתי ספר בגבעת שמואל, המאובחנים רשמית עם לקות למידה (עם/בלי קשיי קשב וריכוז). , הלומדים בכיתה קטנה או בכיתה רגילה.

הילדים השתתפו בארבע פגישות פרטניות פעם בשבוע, כחצי שעה כל פגישה. הפעילות בלומדה הממוחשבת כללה שלוש יחידות לימוד ותרגול המתאימות לגיל הנבדקים. כל יחידה נפתחה בכלל ובחוקיות הכתיבה, ובנוסף דוגמא המוצגת באופן מוחשי על ידי תמונה וסרטון הסבר. בהמשך היחידה התלמיד תירגל  את הכלל על ידי זיהוי המילה הנכונה באמצעות משחק, כאשר על כל מתן תשובה ניתן משוב מותאם.  

את הפגישות העבירו סטודנטים לתואר שני בחינוך מיוחד מאוניברסיטת בר אילן.

 
 

תוכנית בשילוב ספרים אלקטרוניים חינוכיים

מגיעים למכון ילדי כיתה א' כיתת ליקוי למידה מביה"ס בגבעת שמואל.

מטרת הפעילות:

שיפור המיומנויות האורייניות אוצר מילים, מודעות פונולוגית, קריאת מילים והבנת סיפור.

תוך הקניית מודל מטקוגנטיבי לויסות ובקרה על הלמידה.

תיאור הפעילות:

בשלב הראשוני  הערכת היכולות האורייניות  של הילד.

בשלב השני נערכת פעילות לקידום היכולות האורייניות של הילדים באמצעות שני ספרים אלקטרונים תוך הקניית הכוונה מטקוגנטיבית שעוזרת להם לתכנן, להעריך ולבקר את למידתם.

בסיום התוכנית ייערכו מבדקי מיומנויות אורייניות להערכת התקדמות, בנוסף תיערך

שיחה עם כל הורה ויינתנו המלצות אישיות להמשך עבודה.

 

נכתב על ידי: גילה דושניצקי

תכנית אוסמו טננגרם

מגיעים למכון ילדי גני חובה בעלי עיכוב התפתחותי בדגש שפתי מגבעת שמואל, קרית אונו וגבעתיים.

מטרת הפעילות:

פיתוח תפיסה מרחבית תוך שימוש באפליקציית אוסמו באייפד.

הפעילות במכון כוללת  בשלב הראשוני הערכת  רמת התפיסה והשפה המרחבית של הילד באמצעות משחק בניית קוביות, מבדקי תפיסה של ציורי דגמים ומשחקי הרכבה. בשלב השני נערכת פעילות העשרה דידקטית  לפיתוח השפה והיכולת המרחבית. פעילות זו כוללת  היכרות עם צורות גיאומטריות שונות כגון: ריבוע, מלבן, משולש, מקבילית, עיגול ומעויין. הבנת המבנה הגיאומטרי שלהן, שיומם וסידורם במרחב בהתאם לדגם. בניית הדגמים הגיאומטריים מלווים  בהמללה של משפטים מחוברים ומורכבים  תוך שימוש בשפה מרחבית שנלמדת לאורך המפגשים כגון: ימין, שמאל, מתחת, מעל, קדימה ואחורה.

הילד חוקר את מבנה הצורות הגיאומטריות ולומד לתכנן ולהעריך את שלבי עבודתו בזמן יצירת דגם פאזל צורות.

בסיום התוכנית ייערכו מבדקי ידע לכל אחד מהילדים להערכת ההתקדמות, בנוסף תערך שיחה עם כל הורה ויינתנו המלצות אישיות להמשך עבודה.

כל תלמיד מקבל בסיום התוכנית תעודה המדגישה חוזקות והתקדמות.

 

נכתב על ידי: גילה דושניצקי