©2019 המכון לטכנולוגיות בחינוך המיוחד

סדנאות להורים

הדרכת הורים במכון לטכנולוגיות בחינוך המיוחד

הורים רבים מוטרדים מהשהיה הרבה של ילדיהם מול המסכים השונים. האמצעים הטכנולוגיים אטרקטיביים מאוד כמו גם פעילות בסביבה דיגיטלית התופסת מקום חשוב בחיי ילדינו ובחיינו.

בעוד שהורים רבים מעורבים ושותפים בעת פעילות ילדיהם בסביבה הרגילה כמו בעת קריאת ספר, כאשר הילדים משתמשים במסכים, הורים בדרך כלל לא לוקחים חלק.

המחקרים שנערכו בתחום מציגים השפעה חיובית של טכנולוגיה על התפתחות ילדים בתנאי שיש מבוגר המתווך את הפעילות ופועל להסרת הסחות הדעת והריכוז מתוכן הפעילות.

 

המכון לטכנולוגיות בחינוך המיוחד, הפועל בביה"ס לחינוך באוניברסיטת בר אילן, מציע הדרכה להורים להם ילדים הלומדים בגני שפה.

 

הדרכת ההורים מתקיימת במקביל לפעילות צוות המכון עם הילדים, ההדרכה כוללת התנסות בסביבות ותוכנות המסייעות לילד לפתח מיומנויות לקראת קריאה, מתקיימות סימולציות בהן ההורים לומדים לתמוך בילדיהם להשתמש בצורה חכמה בטכנולוגיה.

כפי שתיאר זאת יוסי אחד ההורים שהשתתף בהדרכה:

"הילד גאה יותר ומשתף יותר ממה שהוא למד. יותר מהאחות הגדולה. אני יוזם יותר ורואה כמה זה מקדם אותו. למדתי איך לתקשר עם הילד בסביבה לימודית, איך להקנות לו את הלמידה. אני לא מורה אבל עד עכשיו במחשב הוא היה לבד הוא עצמו ופה אני לומד לפתח אותו ולהשתלב איתו. ברגע שהבנתי שהסביבה הדיגיטלית זה לא רק חוויה של הילד אלא אפשר גם ללמוד אני עצמי התפתחתי."

עוד הורים מספרים:

מהי התרומה העיקרית של ההדרכה עבורך? 

  • שושי - "היכולת לראות השפעה חיובית של הטכנולוגיה על התפתחות השפה של הילדה, כמובן, בנוסף לצורך התיווך שלי ובהכרת אפליקציות העונות על הדרישות ומותאמות גיל."

  • יוסי - "לפני ההדרכה, חיפשתי תחליפים לצפייה של דורי בתכנים שלא תרמו לו לדעתי כלום. קיבלתי פתרונות מעניינים בהדרכה לתפקיד שלי וגם נחשפתי לאפליקציות לימודיות ויצירתיות."

  • רונה - "למדתי כלים חדשים, כיצד לשבת עם הילד יחד עם האייפד וללמוד, איך לגשת לנושאים. נחשפתי לאפליקציות לימודיות מדהימות שלא ידעתי עליהם."

  • רחל - "למדתי להציג נושאים חשובים לילד באופן שמתאים לו כך שייתן לו מוטיבציה ולא תיסכול. וכמובן קיבלתי קישורים מצוינים לתירגול בבית"

  • דוד - קיבלתי רעיונות לאתרים מומלצים למשחק שתורם לילד, והתייחסות נקודתית לאיך מציגים דברים לילד בצורה נכונה."

  • טטיאנה - "גיליתי שצריך להאמין שהילד יכול לשחק ברמות שונות."

  • רומן - " היה לי קשה בגלל השפה אבל זה עזר לי וזה עזר לילד שלי"

  • אסנת - "הדגשים לעבודה עם הילד באופן כללי ובסביבה דיגיטלית בפרט"

  • שחר - "הבנתי כיצד לומדים לקרוא, מה הפעילות שנעשית בגן ובכיתה א' וכעת אני יושב עם הילד והילד משכיל יותר"

  • תמר - "דבורה סיפקה מידע איך להסביר / לספר וכו' לילד. קודם לכן הייתי חסרת סבלנות ועכשיו אני מבינה יותר. גם אני למדתי על הדרך עוד דברים"

  • ארז - "לפעמים הרגשתי שאני לומד יותר מאשר הילד שלי"

כיצד ההדרכה שינתה אתכם?

  • "הכרתי את הספרים הדיגיטליים ואפליקציות שלא הכרתי. הטכנולוגיה מאפשרת ללמוד בצורה מהנה ולהחליף זמן מסך פאסיבי בזמן מסך אקטיבי"

  • "גם במחשב ניתן לשחק במשחקים לימודיים, וזה לא רק משחקים"

  • "בעבר לא תיווכתי  בשימוש עם טכנולוגיה . הבן שלי פשוט שיחק לבד באפליקציות ייעודיות. וכעת, משניתנה לי ההדרכה , אני מבינה שאני יכולה לאתגר את הילד באפליקציות יותר קשות שפשוט מצריכות תיווך נכון. מה שגורם לילד להתפתח יותר."

  • "עד עכשיו לא ישבתי איתו בכלל כאשר הוא עם הטלפון או מחשב, בעיקר משחק עם עצמו ולא תרם שום דבר באמצעות ההדרכה אני יודע לתרום לו ולהסב את תשומת ליבו לדברים החשובים וגם הוא משתף פעולה. "

 

רצינו להוסיף עוד משהו...

  • "היה מקסים. מבחינתנו הרווחנו חוג"

  • "מתי מישהו ישב איתי באופן פרטני ולימד אותי?"

  • "דבורה הייתה מדריכה מדהימה, עם הרבה סבלנות, מקצועיות והדריכה אותנו והכל באווירה טובה."

  • "דבורה בחורה מאוד חביבה ומלאת סבלנות. קיבלה אותנו כל שבוע במאור פנים, ולא הורגש שחזרה על אותם דברים שוב ושוב לשאר קבוצות ההורים. תודה רבה!"

  • "חשוב לי לשבח את פעילותה של גילה שמובילה את הפרוייקט ורואה בכך שליחות. כמו כן , ברצוני לשבח את דבורה שהסבירה והנחתה אותנו בסבלנות , במקצועיות ועם המון רצון לסייע ותמיד נדמה כאילו אנחנו הראשונים שהיא מדריכה היום. וכמובן הארת הפנים של כל הצוות כולל איילת המקסימה. יישר כח!!!"

  • "תודה רבה , בלאו הכי אנחנו כאן אז מרוויחים שתי מטרות."

  • "אני אהבתי שזה היה בזוגות כי העשרתי את עצמי במה שחברתי אמרה ויחד התנסינו בפעילויות"

  • "הפעילות במקביל לילדים זה רעיון מעולה, גם יותר אישי גם יותר נוח. ההדרכה תרמה לי המון, חשף אותי לדברים שלא הייתי מודעת להם, הישיבה אחד על אחד נהדרת, ההתנסות, לפני כן, הרגשתי שאני הולכת לאיבוד עכשיו אני יודעת יותר. דבורה עשתה סינון וניפוי. למדתי לא לפחד מהסביבה הדיגיטלית. אהבתי את ההיכרות עם המאפיינים של המשחקים"

  • "ההדרכה הייתה מצוינת, למדתי דגשים לעבודה עם הילד, למה לשים לב, בהקשר של מיומנויות שפה, חשיפה לאפליקציות שלא ידעתי שהן קיימות ועוד כלים לעבוד עם הילד ולקדם אותו"

  • הן ההדרכה והן הפעילות לילדי, היו נפלאים. אין מילים בפי להודות על כך. האמת שבהתחלה קצת נרתענו, כי חשבתי יו מי יקח מי יחזיר אותנו וכו'. אבל שנכנסים פתאום נגלה לילד ולי עולם ומלואו ואני שמחה על כך. לא הכרתי את עולם האפליקציות המדהימות האלה. וללא ההדרכה לא הייתי יודעת איך להגיע אליהן/להוריד אותן וגם במידה רבה איך לעבוד עליהן.

 

ההדרכה מועברת על ידי דבורה מנחם - מומחית בשימוש בטכנולוגיה בחינוך המיוחד, דוקטורנטית באוניברסיטת בר אילן ומפקחת חינוך מיוחד במחוז מנח"י - מנהל חינוך ירושלים.

 

הדרכת הורים בשימוש בטכנולוגיה עם ילדים

העידן הדיגיטלי מציב בפני הורים אתגרים נוספים בתהליכי החינוך והאינטראקציה שלהם עם ילדיהם. פעילות כמו קריאת ספרים משותפת מקבלת משמעות נוספת כאשר היא מתרחשת בסביבה דיגיטלית. ההורים לעיתים מרגישים בסביבה לא מוכרת ותפקידם בתהליך לא ברור להם.

כמענה לצורך, בנינו במכון הטכנולוגי לחינוך מיוחד באוניברסיטת בר אילן קורס מיוחד להורים.

במסגרת הקורס, ההורים רוכשים יכולות נוספות כדי לסייע לילדיהם בשימוש בטכנולוגיות סיוע ובמיומנויות תיווך המתאימות לעידן הדיגיטלי.

ההורים מתנסים בפעילות משותפת ליד מחשב, בתוכנות ואפליקציות היכולות לסייע לילדים בסיכון ללקות למידה. ההורים לומדים להתבונן באופן ביקורתי על סביבות למידה. ההכשרה מציידת את ההורים בכלים שישמשו אותם גם בהמשך בהשתתפות בחיי הילדים בעולם הדיגיטלי.

משך הקורס

7 מפגשים של שעתיים כל מפגש.

הקורס מתקיים במכון הטכנולוגי המאובזר במחשבים, אייפדים ותוכנות מתאימות.

בקורס משולבים תכנים תיאורטיים בנושא רכישת קריאה, לקות למידה ועקרונות תיווך יחד עם התנסות מעשית בפעילות משותפת במחשב ובאייפד, היכרות עם תוכנות ואפליקציות.

נושאי הקורס

  • מהי טכנולוגיית סיוע? מהי לקות למידה?

  • מהו תיווך הורים בסביבת מחשב

  • ניצני אוריינות- אבחנה חזותית

  • ניצני אוריינות- אבחנה שמיעתית

  • מודעות פונולוגית

  • העשרה לשונית, אוצר מילים

  • ראשית קריאה

  • תיווך של מסכי מגע (אייפד ועוד)