סדנאות לצוותים חינוכיים

אייפד לקידום למידה משמעותית בסביבה דיגיטלית - כל אחד יכול!
שילוב האייפד בגיל הרך - אוניברסיטת בר אילן

הקדמה

הכנסת טאבלטים מסוג אייפדים למסגרות החינוך המיוחד חוללה מהפכה הן מבחינה לימודית והן חברתית. בהקשר זה, מטרתה של ההשתלמות לרתום כלי עדכני זה לקידום הוראה ולמידה משמעותית בקרב תלמידים עם צרכים מיוחדים.

ההשתלמות מוכרת לצבירת גמול של 30 ש"ש לאופק חדש.

קהל יעד 

גננות חינוך מיוחד גנים שפתיים, גננות שי"ח, מורי כיתות א'-ב' חינוך מיוחד או מורי כיתות א'-ב' כיתות קטנות

מגזר

ממלכתי, ממ”ד, חינוך מיוחד מ"מ, חינוך מיוחד ממ"ד

מטרות התוכנית

  1. הכרת העקרונות לקידום פדגוגיה מיטבית בסביבה טכנולוגית חדשנית

  2. בחינת מודל עבודה ביחס של 1:1 בארץ ובעולם בהוראה-למידה בתחומי הדעת

  3. ניהול הלמידה בסביבה לימודית עתירת טכנולוגיה

תכנים מרכזיים והיקף שעות

  1. עקרונות למידה מקוונת וניידת ודרכים אופרטיביות ליישום.

  2. הכרה והתנסות במודלים לפיתוח פעילויות מתוקשבות מיטביות דגש על הכנת ספר דיגיטלי חינוכי עבור ילדים עם צרכים מיוחדים.

  3. חשיפה למגוון מודלים לשילוב אפליקציות באמצעי קצה טכנולוגיים חדשנים

  4. שילוב כלי Web2 בלמידה שיתופית בכיתה ומחוצה לה לפיתוח חשיבה מסדר גבוה

מרצה ומרכזת מקצועית

פרופ' עדינה שמיר, ראש המגמה לחינוך מיוחד

 

סיכום ההשתלמות

במהלך ההשתלמות למדו המשתלמים להשתמש באפליקציות שונות, להשגת מטרות דידקטיות ורגשיות אצל התלמיד בתחומי דעת שונים. דגש הושם על בניית ספר דיגיטלי חינוכי ללומדים תוך הצגת מודל לשילוב מטקוגנטיבי בפעילות עם הילדים.

בסיום ההשתלמות הציגו המשתלמים את תוצרי ההשתלמות: בניית  ספרונים דיגיטליים דידקטיים בעזרת אפליקציה טייני טאפ  תוך התאמת הספרון  לאוכלוסיית החינוך המיוחד של המשתלם.

בסיום ההשתלמות הועברו משובים למשתלמים, להלן כמה מהתגובות:

 

"קודם כל, למדתי על תפעול  האייפד, למדתי לא לפחד ממנו ולהשתמש בו לא רק בשביל המצלמה. למדתי אפליקציות שונות ומגוונות שעזרו לי ויעזרו לי גם בהמשך לעבודתי כגננת.התחברתי מאד להאפליקציה "sock puppets". ראיתי כי היא באמת מעודדת דו שיח בין הילדים, היא עוזרת לילדים להביע את עצמם שפתית והיא גם עזרה לילדה עם קשיים רגשיים בהבעה עצמית. הילדה הזאת, מתקשה להביע את עצמה בפני קבוצה והאפליקציה הזו נתנה לה ביטחון לדבר ולהביע את אשר על ליבה. למדתי להכיר אפליקציות שונות שמפתחות את המוטוריקה העדינה של הילדים. למדתי להכין ספרים דיגיטליים, למדתי להכיר אפליקציות שונות שניתן לעבוד איתם על אינטראקציות חברתיות בין הילדים למדתי להכיר אפליקציות שונות של צילום עצמי בהם הילדים יכולים לצלם את עצמם ולהשתמש ברקעים שונים לתמונותיהם. אני בטוחה שבעזרת השתלמות זו, אשתמש הרבה יותר באייפד והוא יהיה חלק בלתי נפרד מההוראה ומהמשחק בגן".

 

"נחשפתי לעולם שכמעט ולא הכרתי, למדתי הרבה מאוד, התנסיתי ויישמתי את מה שלמדתי. מעבר לכך שהכרתם לנו אפליקציות שימושיות לעבודה היומיומית בגן, גיליתי שבקלות ניתן למצוא אפליקציות נוספות בהתאם לצרכים ולמטרות שלי בעבודה.

רוב האפליקציות הן מאוד 'ידידותיות למשתמש', והופתעתי מהקלות שבה ניתן לבנות משחקים שונים ולהתאים אותם לנושאים ולמטרות שאני רוצה להשיג.

בזכות ההשתלמות הזאת אני מאמינה שהאייפד יהפוך להיות כלי שאשתמש בו באפן יומיומי בגן בזמנים שונים במשך היום בהתאם למטרה."

 

"בנוסף, שימוש בטכנולוגיה מסוג האייפד, מוכרת לרוב הילדים כבר מהבית, בבית לרוב הם משתמשים בה לצורך צפייה בסרטים, ומשחקים. כעת אנו מציגות לילדים את המכשיר שהם כל כך אוהבים עם ערך מוסף- ערך חינוכי יותר מלמד מקדם. ובאופן טבעי הילדים נמשכים אליו. אני שמחה מאוד שהשתתפתי בהשתלמות ולמדתי כלי נוסף לעבודה עם ילדי הגן."

Show More
 

©2019 המכון לטכנולוגיות בחינוך המיוחד